מדריך שינה ליציאה משגרה

IMG-20170309-WA0008

לפני חגים וחופשות, וגם לפני אירועים כמו חתונות או מסיבות גדולות, חשוב שהורים יכינו את עצמם ואת ילדיהם לארוחת ערב החג, לימי החג והחופשה ובאופן כללי ליציאה מהשגרה. 

יציאה מהשגרה היא מבורכת, ולפעמים נרצה להספיק כמה שיותר בחופשות אף על פי שזה דורש גמישות ושינוי. עם זאת, הרצון של המבוגרים ליהנות מהשמש ולנצל את היום לטיולים בחוץ לא תמיד מסונכרן עם הצורך של תינוקות וילדים בשגרה ובהיצמדות להרגלים. במאמר זה אציע דרכים לשלב בין הרצונות והצרכים של כל המעורבים.  

 

ערב חג

על פי רוב ערב חג הוא יום ארוך וגדוש בהתרחשויות, בדמויות ובעומס שהילד אינו רגיל בהם ביום-יום. אם נוסף על כך הילד עייף, זהו מתכון בטוח לאכזבה ולקושי גדול – שלו ושל הוריו. אני מציעה לנקוט שלוש אסטרטגיות: הכנה, שינה ואמפתיה.

הכנה

יש להקפיד לשתף את הילד מראש במה שעומד לקרות באותו היום, ובייחוד כשמדובר בלינה מחוץ לבית. אין להסס לעשות זאת גם בנוגע לילדים קטנים מאוד. בבוקר חשוב לפרט את סדר היום ואת מקום הלינה, וכשמגיעים לבית המארח, יש להיכנס עם הילד אל החדר שבו יישן ולהראות לו את המיטה. צעצוע אהוב או שמיכה מהבית עם הריח המוכר יכולים אף הם לסייע.

שינה

אין לוותר ביום זה על שינה, ובעיקר לא על שנת הצהריים. אם מתארחים בבית אחר ונדרשת נסיעה, רצוי לנצל את זמן הנסיעה לנמנום. נמנום, גם אם אינו ממושך, יכול לתת לילד אנרגיה וחיוניות ולהאריך את משך זמן הערות האיכותית שלו, כלומר לאפשר לו ערות נינוחה. סביר להניח שהילד ישכב לישון מאוחר מהרגיל בערב זה ובכל זאת יתעורר בבוקר בשעה הקבועה שלו, ולכן אני ממליצה לתכנן את היום שאחרי בהתאם: שיהיה יום רגוע עם אפשרות להשלים את שעות השינה החסרות.   

אמפתיה

בערב זה הילד עלול לחוות קושי שנובע מעייפות ומשבירת השגרה, אבל אין לו עדיין הכלים להסביר את עצמו ולהתמודד. לפיכך על ההורים להתבונן במצב מנקודת המבט שלו ולקבל בהבנה ובהכלה כל תגובה, גם אם היא יוצרת אי-נוחות ותסכול ומנוגדת לציפיותיהם.

 

ימי החג וחופשות

כאמור, בחופשות יש למבוגרים ולילדים הבוגרים בבית רצון לנצל את הזמן באופן מיוחד ולצאת משגרה, אך הדבר עלול לערער את התינוק או את הפעוט המתקשה להסתגל לשינויים. ויתור על טיולים ועל בילויים משפחתיים אינו מומלץ בעיניי, משום שבאלה יש מעלות ויתרונות שאין להם תחליף – עבור כל ילד ועבור המשפחה כולה. 

על ההורים לשער מראש מה יהיו הקשיים באותו היום. עליהם להיות מוכנים ככל האפשר ולהחליט על מה יוותרו ומה חשוב להם במיוחד כדי שהיום הזה יצליח. במילים אחרות, כשלא נמצאים בבית, התנאים משתנים ורצוי לחשוב מראש איפה מתאים להתגמש ו"לשחרר" כדי להקל את האווירה ולהימנע מסיטואציות קשות. למשל, האם להתעקש על האכלת לילה אחת או לאפשר שתיים? באיזו שעה לצאת לפעילות? האם להרדים בעגלה או במנשא או להקפיד על הרדמה במיטה? הורים המתאמצים להימנע בדרך זו ממצבים מאתגרים מפגינים חוסן, משום שהם עושים זאת מתוך מחשבה, התנהלות נכונה ובחירה, ולא מתוך חולשה, חוסר בסמכות הורית וחשש מהתמודדות.  

כדי להקל על הילד אני מציעה להשתדל לשמור על שעות השינה שלו, שהרי ילד עייף הוא ילד לא רגוע ועצבני, וזה משפיע על האווירה ועל החוויה כולה. כדאי לזמן לו שנת בוקר לפני היציאה, אם הוא זקוק לה, או לתזמן את הנסיעה כך שיישן במהלכה. 

כשנמצאים מחוץ לבית, שינה בעגלה או במנשא היא פתרון טוב, משום שהיא מאפשרת לטייל ואינה מגבילה את כל בני המשפחה. עם זאת, צריך להביא בחשבון ששינה כזו אינה מחליפה שינה טובה במיטה, ולכן ייתכן שיהיה צורך להקדים את שנת הלילה. יש גם לזכור שמאמר זה עוסק באופן ספציפי ביציאה משגרה, ואני לא ממליצה להרדים מחוץ למיטה דרך קבע. 

חשוב לחזור הביתה לפני שעת ההרדמה של הלילה, כך שיהיה לילד זמן לבלות מעט בבית, לחוש שוב את השגרה – את הצעצועים שלו ואת המקום המוכר, "להוריד הילוך" ולצמצם גירויים אחרי היום העמוס שעבר עליו. התארגנות רגועה בערב תשרה עליו רוגע ונינוחות שיאפשרו לו להירדם ביתר קלות. חזרה מאוחרת הביתה, כזו הכוללת התארגנות מהירה והשכבה, ואולי אפילו העברת הילד הישן מהמכונית למיטתו, יכולה לגרום לו חוויה לא נעימה כאשר לא יבין היכן הוא ומה קורה לו ויחוש בלבול שיכול לבוא לידי ביטוי בהתעוררויות ובכי. 

בסוף החופשה יש לנסות לחזור לשגרה ולהרגלי השינה הבריאים מהר ככל האפשר כדי לא לפתח רגרסיה. רגרסיה היא חלק מהחיים, ואני מאמינה שחשוב שנדע להתמודד איתה ולא לתת לה להתגלגל כמו כדור שלג חסר שליטה, כי כשהיא משתלטת, קשה מאוד לחזור להרגלים הקודמים. אני מאמינה שחזרה מהירה לבסיס, להרגלי השינה הבריאים, יוצרת בילד תחושה של ביטחון בסביבתו ובעצמו ומונעת את הרגשת חוסר האונים של כולם – ההורים והילד. 

 

לסיכום, בעוד אנו המבוגרים מחכים בכליון עיניים לחופשה ולחג ולאווירה המתלווה אליהם, לתינוקות ולילדים שלנו השינויים האלה לא תמיד פשוטים, והתוצאה יכולה להיות בלתי נעימה להם ולכל הסובבים. היערכות מוקדמת לבעיות האלה, היענות לצורכי השינה והבנת הקושי – כל אלה הם מפתחות לשדרוג החופשה של המשפחה כולה וכמובן של הילד עצמו. יש לזכור שלא תמיד אפשר לספק שגרה, ולדעתי יציאה משגרה מעת לעת היא רצויה. הכלים שסיפקתי כאן יכולים לעזור לכם ההורים בהתמודדות עם יציאה משגרה הן בחופשות והן בחיים בכלל, שהם מלאי הפתעות ושינויים. אני מקווה שההצעות וההמלצות יסייעו לכם לקראת שבירת השגרה הבאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד מאמרים בנושא